Wat doen wij nu precies?

Een assistentiewoning is een woonconcept met de nodige infrastructurele aanpassingen, maar daar houdt het niet bij op! U woont zelfstandig, maar krijgt van de beheersinstantie de garantie dat u kan beschikken over een permanent zorgaanbod. Om de bewoners te ontlasten van alle zorgen, staat de beheersinstantie in ruil voor een vaste dagprijs in voor een mooi aanbod aan zorg- en dienstverlening.

Er wordt een woonassistent aangesteld. De activiteiten van deze woonassistent bestaan uit:

  • Minstens één maal per week aanwezig
  • Dagelijks telefonisch te bereiken tijdens de kantooruren
  • De coördinatie van de optionele zorg- en dienstverlening zoals o.a. het verzorgen van maaltijden, poetsdienst, klusjesdienst, enz.
  • Het verzorgen van de 24-uurs telefoonpermanentie, met inbegrip van de noodinterventies ter plaatse door een erkende verpleegkundige
  • Het verzorgen van de verhuurpromotie
  • Het factureren van de wooncomponent en de zorgcomponent, alsook van alle gemaakte supplementaire kosten aan de bewoners
  • Het organiseren van activiteiten ter bevordering van de sociale netwerkvorming


Noodoproepsysteem.

Voor het noodoproepsysteem werd een samenwerking aangegaan met Z-plus. U kan via uw persoonlijk alarmsysteem de alarmcentrale verwittigen in geval van nood. De lokale thuisverplegingspraktijk garandeert een bereikbaarheid van 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Thuisverpleegkundigen kunnen onmiddellijk een professionele diagnose stellen en hierdoor erger of onnodige kosten vermijden. Familie, vrienden of buren hebben de zekerheid dat op elk moment een goede alarmopvolging gegarandeerd is.


Garantie van crisis- en overbruggingszorg.

Overbruggingszorg komt na de crisiszorg en wordt voor een korte periode verleend. We werken hiervoor samen met "Solidariteit voor het gezin". De overbruggingszorg loopt voor een periode van maximum 2 weken of eventueel langer tot de patiënt de zorg krijgt die hij zelf vooraf gekozen heeft. Zo kunt u in uw eigen thuisomgeving revalideren.


Beheer van de gemeenschappelijke binnen- en buitenruimtes.

U kunt dagelijks gebruik maken van de gezellige gemeenschapsruimte. In overleg met de woonassistent kan deze ruimte zelfs gebruikt worden voor persoonlijke doeleinden. De woonassistent coördineert het onderhoud van deze ruimtes.


Beheer van de gemeenschappelijke delen en gebruik en ophaling van de vuilniscontainers.

In elke residentie staan containers ter beschikking voor restafval en voor papier & karton. De ophaling van deze containers zit vervat in de dagprijs. Ook het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimte, trappenhal en gangen is inbegrepen in de dagprijs.


Oprichting van een gebruikersraad.

De beheersinstantie richt een gebruikersraad op die ten minste één maal per trimester vergadert. Die raad is samengesteld uit bewoners van assistentiewoningen van de groep of hun vertegenwoordigers. De samenstelling kan veranderen, maar de beheersinstantie waarborgt dat de bewoners altijd minstens de helft van de aanwezigen uitmaken. Van die vergaderingen wordt een verslag opgemaakt dat aan alle bewoners of hun vertegenwoordigers bezorgd wordt.


Administratieve diensten.

De woonassistent staat altijd paraat met ondersteuning voor administratieve en praktische zaken. Zo helpt de woonassistent u bij het afsluiten van nutscontracten, het invullen van formulieren, allerhande technische zaken, herstellingen, ...

Dankzij de tussenkomst van deze woonassistent kunnen er ook nog een hele reeks facultatieve diensten, op maat van ieders persoonlijke behoefte, aangeboden worden.

  • Verpleegkundige zorgen
  • Kinesitherapie
  • Ergotherapie
  • Manicure / pedicure
  • Boodschappenservice
  • Apotheek aan huis
  • Warme maaltijden
  • Poetshulp
  • Strijkdienst
  • Klusjesdienst
  • Kapper aan huis
  • Vervoer
  • ...